سود سوز آورReviewed by پارس سود on Jul 30Rating: 2.0سود سوز آور - پارس سود

سود سوز آور یک ماده قلیایی است که با توجه به غلظت ، pH آن متغیر است، محلول ۵۰ درصد سود مایع به عنوان یک ماده قلیایی قوی شناخته می شود. به همین دلیل یکی از کاربردهای مهم آن در صنایع استفاده از سود مایع به عنوان چربی گیر صنعتی است.

در کور عزیزمان ایران نیز همانند سایر نقاط دیگر جهان، سود کاستیک|سود مایع|کاستیک سودا|سود پرک|هیدروکسید سدیم| سود پرک جامد | سود سوز آور در بخش های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. سود پرک برای تولید و تهیه مواد شیمیایی و سایر مصارف مختلف ازجمله تولید سولفید سدیم، صنعت نفت، صنعت شوینده‌ها، صنایع بهداشتی، صنعت سرامیک‌سازی، صنعت کاغذ سازی ، صنعت الکل سازی، چرم، خودروسازی، کارخانه‌های پنبه و تنظیم pH آهک که به‌عنوان ماده پر کننده، شیرین سازی زیتون، کنترل پسآب و فاضلاب، چربی زدایی، رنگ رزی، تصفیه آب، خنثی سازی اسید در باطری سازی، به‌عنوان عامل سفیدکننده و پرز گیر در منسوجات، شستشوی تانکرهای حمل و نقل مواد نفتی، شیشه آلات، ترکیبات دارویی در داروسازی، بازیافت پلاستیک، سنتز الیاف مصنوعی ابریشم در صنعت نساجی، آبکاری فلزات، شستشوی مخازن و لوله‌ها، دستگاه‌های صنعتی و حفاریو بسیاری صنایع دیگر کاربرد و مصرف دارد.

کاربرد سود سوز آور در صنعت آلومینیوم سازی برای حل کردن سنگ معدن بوکسیت که ماده اولیه تولید آلومینیوم است و رسوب گذاری آلومینا استفاده می‌شود. همچنین سود سوزآور پرک به‌منظور براق‌کننده شیمیایی محصولات آلومینیومی مورد مصرف است.در صنایع صابون‌سازی سود کاستیک چربی‌ها را به صابون‌های سدیمی محلول در آب تبدیل می‌کنند (فرایند صابون سازی)در صنعت نساجی از سود کاستیک به‌منظور تمیزکاری، سفید کردن و افزایش براقی و استحکام پارچه استفاده می‌شود.

اگر بخواهیم به مواردی از کاربرد سود سوزآوردر فرایند تولید نفت و صنعت پالایش می توان به نقش سود کاستیک به عنوان جاذب کربن دی اکسید در برش‌های سبک و به عنوان جاذب سولفیدها در خالص سازی برش‌های مختلف نفتی استفاده می‌شود. همچنین سود سوزآور به همراه کلر برای فرایند شیرین سازی هیپوکلریتی که فرایندی برای حذف ترکیبات مختلف گوگردی است اشاره نمود.